Uncategorized

3 ting du skal være opmærksom på, hvis du vil være selvstændig

Når du begynder som selvstændig, skal du være opmærksom på en lang række faktorer, der har betydning for din virksomhed. Du har ikke de samme muligheder og rettigheder, som en almindelig lønmodtager har. Men du har dog mulighed for at sikre dig i tilfælde af arbejdsløshed – noget som ikke alle selvstændige er klar over.

For at din virksomhed skal overleve, er det vigtigt, at du forholder dig til de leverandører og kunder, der ikke betaler rettidigt, hvorfor du skal melde dem til Inkasso. Sidst men ikke mindst skal du have fuldstændig styr på dit bogholderi, moms og afgifter. Læs videre og bliv klogere på disse emner, så du ved, hvordan du skal forholde dig til disse i din virksomhed.

Arbejdsløshed

Som selvstændig har du også mulighed for at sikre dig i tilfælde af arbejdsløshed. Du kan ofte blive optaget som selvstændigt medlem i din A-kasse, eller vælge en A-kasse specielt for selvstændige. Husk også, at dagpengeregler gælder, uanset hvilken A-kasse du vælger. For at du har ret til dagpenge, skal du have drevet selvstændig virksomhed i væsentligt omfang i 52 uger inden for de seneste 3 år, hvilket svarer til mere end 30 timer om ugen. Du skal desuden være helt ophørt med virksomheden og stå til rådighed for andet lønnet arbejde.

Inkasso

Rettidig betaling er afgørende for, at du kan drive en sund forretning. Hvis ikke dine kunder betaler deres regninger til tiden, skyldes det ofte en misforståelse eller en forglemmelse. Det er derfor vigtigt, at du kræver pengene ind, så din virksomhed kan overleve. Du kan sende krav til Inkasso, når følgende fire betingelser er opfyldt:

  • Du har sendt mindst én rykker, der opfylder lovgivningens krav om 10 dages betalingsfrist.
  • Fristen for betaling er overskredet.
  • Den sidste rykker indeholder et inkassovarsel.
  • Debitoren (skyldneren) er ikke uenig i, at han skylder dig penge eller i gældens størrelse.

Det er altså altafgørende, at du ved, hvordan du skal tackle dårlige betalere – du kan læse meget mere om dette emne her.

Bogføring, moms og afgifter

Når du starter egen virksomhed, skal du bogføre indtægter, udgifter og investeringer over en vis størrelse. Der bliver lagt moms til både det, du sælger, og det, du køber – langt de fleste virksomheder er momspligtige. Hver gang, du fakturerer en kunde, skal du altså lægge 25 procent moms oveni, samt hver gang du betaler en regning, betaler du denne inklusiv moms. Forskellen mellem den moms, du modtager, og den, du betaler, skal du betale til Skat. Denne bliver normalt beregnet af dit bogføringssystem. Det er utrolig vigtigt, at du har styr på disse ting, så din virksomhed fungerer optimalt.

Please follow and like us: