Bloggere frygter for deres forretning med nye regler
Pressemeddelelser

Bloggere frygter for deres forretning med nye regler

Danske bloggere er over de sidste par måneder 2 gange blevet ramt med restriktioner.

Først var Forbrugerombudsmanden ude i december og slå fast, at sponsorerede indlæg, konkurrencer og opslag på sociale medier, der var betalt af en virksomhed, skulle markeres som reklamer. I den danske markedsføringslov står det, at en reklame skal kunne identificeres tydeligt som en reklame.

For få dage siden var den dominerende søgemaskine på markedet Google ude og slå fast, at bloggere, der sælger sponsorerede indlæg, skal sørge for at tilføje attributen ”Nofollow” til deres udgående links til den betalende virksomhed. På denne måde giver Google ikke værdi til linket.

Udfordringen er bare, at det ofte er præcis, hvad virksomheden betaler for.

Chris Kleis Rasmussen er manager hos Firtal Web og bestyrer til daglig butikken Made4men.dk, der løbende samarbejde med bloggere. Han er blevet kontaktet af flere bloggere, der gerne vil vide, hvad de nye regler betyder for dem:

”Helt konkret er mange af bloggerne bange for, de nu mister den forretning, de har brugt lang tid på at bygge op” fortæller Chris Kleis og fortsætter:

”Heldigvis kan vi fortælle dem, at salg af sponsorerede indlæg kun er en mulig ydelse af mange , og at de godt kan tjene penge på deres blog og samtidigt leve op til Googles og markedsføringslovens retningslinjer”.

Endnu har Forbrugerombudsmanden ingen danske bloggere politianmeldt for ikke at overholde markedsføringsloven. De skærpede retningslinjer blev dog omtalt i alle landets store medier. Når budskabet er nået målgruppen, kan det også tænkes, flere har valgt faktisk at reagere og rette ind.

I Danmark er flere af de mest populære bloggere samlet i netværk som Blogly og Bloggers Delight. Her er salget af sponsorerede indlæg, konkurrencer og mere samlet centralt. Netværkende har endnu ikke reageret på de nye retningslinjer fra Google, men sørger dog for, at sponsorerede indlæg (reklamer) altid kan identificeres som sådanne.

Virksomhed:

Firtal Web ApS

Ravnsøvej 40

8240 Risskov

CVR: 30238761

 

Please follow and like us:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *