Pressemeddelelser

Disse 3 ting skal du være opmærksom på ved flexleasing!

I denne artikel vil vi gennemgå tre ting du skal være opmærksom på, hvis du ønsker at flexlease din næste bil. Hvis du ønsker en bil til en markedspris over 300.000 kr. så er der typisk store besparelse ved flexleasing. Med flexleasing skal du ikke betale den fulde registreringsafgift, hvilke giver en række fordele såsom: mindre værditab, billigere forsikring, mindre pengebinding. I stedet for at betale den fulde registreringsafgift med det samme, som du skal ved traditionel bilkøb. Så skal du med flexleasing betale månedlige rater i hele leasingperioden, hvor meget disse rater er på er forskelligt og der findes tre forskellige afgiftssatser, hvilke en den specifikke bil skal takseres efter er afhængig af bilens alder.  Hvis bilen er imellem 0-3 måneder er satsen 2%, hvis bilen er mellem 3-36 måneder så er satsen 1%, og hvis bilen er over 36 måneder så er satsen 0,5%. Leasingmarkedet har været i enorm vækst de seneste fem år, og dette har medført, at folk generelt er blevet klogere på hvad flexleasing enligt er og hvilke fordele der er ved at flexlease en bil fremfor at købe og eje den selv. Men der er stadig nogle faldgruber, du som leasingtager skal være opmærksom på, før du skriver under på en på en leasingkontrakt.

 

1. Leasingtager skal selv betale udgifter til reparationer, service, osv.

En flexleasingkontrakt dækker som udgangspunkt ikke service, reparationer, dækskifte, bilsyn osv. Alle udgifter forbundet med bilen skal leasingtager selv betale, hvis der er behov for dette. Et skræk eksempel på dette kunne være, at bilen lige pludselig skal havde en ny motor, så er det leasingtager der skal betale for denne reparation, hvilke kan blive en dyr omgang. Der er nogle leasingselskaber der tilbyder at varetage alle reparationer, service osv. for en ekstra månedlig ydelse, hvis leasingtager ønsker dette.

 

2. Er restværdien i leasingkontrakten realistisk?

Hvis du vælger at flexlease en bil, så skal du selvfølgelig først kigge på den månedlige ydelse, og engangsydelsen, men det er også vigtigt at tage et kig på restværdien i leasingkontrakten. Restværdien er den værdi bilen bør koste når leasingperioden er slut, og hvis denne restværdi ikke er realistisk, så er der stor risiko for en efterregning. Et eksempel på dette kunne være at restværdien i leasingkontrakten står til 200.000 kr. og efter leasingperioden er markedsprisen på bilen kun 160.000 kr. så vil leasingtager skulle betale denne difference i restværdien, hvilke vil sige leasingtager får en efterregning på 40.000 kr. Nogle leasingselskaber tilbyder, at indestå for den restværdi der står i leasingkontrakten, så du ikke risikere at få en efter regning når leasingperioden er slut.

 

3. Leasingtager skal anvise en tredje part til bilen efter endt leasingperiode

Når leasingperioden er slut, så skal leasingtager henvise bilen til en tredje part eller købe den selv. I nogle tilfælde kan det være vanskeligt, at finde en køber til specielt dyrere biler. Så langt de fleste gange så bliver bilen solgt til udlandet eller en bilforhandler/leasingselskab. Nogle leasingselskaber tilbyder, at overtage bilen efter endt leasing, til den restværdi der står i leasingkontrakten.

 

Er der styr på disse tre faldgruber, så kan der være mange penge at spare ved flexleasing!

Har du læst denne artikel og er opmærksom på disse tre faldgruber nævnt i artiklen, så kan der være mange penge at spare ved flexleasing fremfor traditionel køb af bil. Specielt dyrere biler med en markedspris over 300.000 kr. er der store besparelser at hente med flexleasing. Alle tre faldgruber kan du ved de fleste leasingselskaber betale dig fra, og dermed slippe for disse bekymringer der er forbundet med flexleasing.

 

 

Please follow and like us: