Billede af Big Data
Data

Forstå begrebet Big Data

Begrebet Big Data er kommet for at blive, især efter at data blev vurderet til at være verdens dyreste ressource. Dyrere end olie.

Begrebet kommer fra datalogiens verden, som breder sig over indsamling, opbevaring og analysering af enorme mænger data.

Allerede tilbage i 2012 snakkede man for første gang om petabyte hvilket er: 1000000000000000 byte samt exabyte, som er: 1000000000000000000 byte. Til sammenligning så er 1 megabyte: 1000000 byte. Disse tal udgør så utroligt store mængder at det er fuldstændig uhåndgribeligt.

Udviklingen er fortsat og i dag er det ikke usædvanligt at en virksomhed ligger inde med mange exabyte data på deres kunder. Denne udvikling kommer ikke til at stoppe foreløbig, da teknologien stormer fremad med hastige skridt.

Big Data hos giganterne Facebook & Google

Facebook er en af verdens største virksomheder med milliarder af brugere fordelt over hele verden. Milliarder af brugere medfører selvfølgelig også utroligt meget data som skal indsamles, opbevares og analyseres. Især analysen af data er ekstremt spændende, da Facebooks indtjening kommer fra reklamer special syet til forbrugerne.

Facebook er stor benytter af Big Data og udnytter det til punkt og prikke (nogle gange over grænsen, læs evt. om Cambrigde Analytaca sagen under seneste valgkamp i USA)

Hvis Facebook og Mark Zuckerberg er amerikansk mester i Big Data, så er Google verdensmester. Hele Googles forretnings model er bygget op omkring data, og det kan argumenteres for at Google opfandt begrebet Big Data, da de var den første store tech-gigant der benyttede sig af dette begreb.

Søgemaskinen, som Google især er kendt for, er verdens mest detaljerede søgemaskine med tusindvis af forskellige algoritmer der sørger for, at forbrugeren finder præcis personen søger efter. Trends, tidligere søgninger, køn, alder, lokation og meget andet er blot få faktorer der tages højde for. Alt denne data skal lagres, analyseres og sidst men ikke mindst eksekveres på.

Google lever ligeledes af annoncer. Og det kan argumenteres for, at lige præcis disse annoncer kun kan være så specialsyet til forbrugeren ved hjælp af Big Data.

Big Data i hverdagen

Flere og flere virksomheder er begyndt at benytte sig af Big Data. Det er altafgørende for en virksomhed at have data på sine kunder. Den data og den viden data medfører kan bruges til at skabe værdi for forbrugeren, som forhåbentlig resulterer i et salg og en god omtale. Læg især mærke til hvor mange virksomheder der tilbyder dig en eller anden form for værdi for blot at oplyse din mail. ”Vind et gavekort hvis du tilmelder dig til vores nyhedsbrev”

Især mindre elektronikvirksomheder benytter sig af denne data. Og der kan argumenteres for, at det er nemmere for dem, siden teknologi og data går hånd i hånd. Læs mere om hovedtelefoner og virksomhederne bag her!

Især forbrugerne bliver mødt med et krav om at ”betale” lidt data for at komme videre på diverse hjemmesider. ”Log ind med Facebook” ”Oplys din e-mailadresse” er blot få krav.

Jeg håber I lærte lidt om begrebet Big Data.

Please follow and like us: