Billede af sociale medier
Pressemeddelelser tips

Sociale medier – er der en bagside af medaljen?

Forstå betydningen af Sociale Medier

Vi bruger flere og flere timer på sociale medier og samtidig får flere, særligt yngre kvinder, mindre selvværd og føler de ikke er gode nok. Gad vide om der er en sammenhæng?

Sociale Medier er blevet en platform hvor der kun postes perfekthed. Bloggerne med deres perfekt solbrune krop med azurblå have i baggrunden. Forretningsmændene med deres store salg. De kloge skoleelever der poster når de scorer et 12-tal. Men hvad så med alle de andre? Alle dem der ikke kun scorer 12-taller, dem hvor forretningen halter efter, eller dem der hverken har råd til at besøge azurblå have og måske har et par SUNDE kilo for meget på kroppen. Alle dem der bare ligger derhjemme på deres tablets og bliver bombarderet med disse opslag.

Du kan forresten læse meget mere om tablets her!  

Bagsiden af medaljen

Som nævnt tidligere, lider flere og flere af dårligt selvværd. Og måske er det klart når man bruger så mange timer på sociale medier, hvor man bliver bombarderet med, alt det alle andre gør godt og hvor perfekte deres liv er. Så bliver normalen at være perfekt, og hvem kan leve op til at alt skal være perfekt? Det er stressende, ydmygende og man føler sig mindre end man burde føle sig.

Hvis vi så vender den om, kan man jo også godt forstå den anden side af sagen. I bloggerens tilfælde er det jo klart, at billeder fra baghaven i en lille et-værelses lejlighed i midten af Kreta, er mindre ”værd” en billedet fra det femstjernede hotel i Thailand med udsigt over klippen hvor de filmede den gamle James Bond filmen.

Det er også langt mere spændende at læse om forretningsmandens store salg til Novozymes end hans forsøg på, at sælge til en lille virksomhed i Ballerup.

Ligeledes er vi ligeglade med om den stjernestuderende fik 7, da det ”blot” er gennemsnit. 12-tallet derimod, lykønsker vi og motiverer os til selv at gøre det lige en tand bedre til næste eksamen.

Vi drages mod det luksuriøse, glamourøse og det perfekte. Det motiverer os og inspirerer os til, at det skal være os, der skal skabe den succes! Men hvis det også er det, der forsager det lave selvværd os.

Hvad gør man så?

Heldigvis er flere begyndt på at dele uperfekte ting. #nofilter. Der findes endda flow tv reklamer, hvor budskabet er at alt ikke skal være perfekt. Flere bloggere bliver også kendt for deres umiddelbare tilgang til at blogge, hvor den røde tråd, handler mere om at man skal være som man er, end at man skal have en åleslank solbrun krop på en strand ved et femstjernet hotel.  

Der skal være plads til alle, og alle har noget at byde ind med!

Please follow and like us: